دسته‌بندی نشده 

معیار های انتخاب عینک خلبانی

قبل از شروع به اهمیت استفاده خلبان از عینک استاندارد و اورجینال نسبت به افراد عادی می پردازیم ، همانطور که می دانید زمین توسط لایه های اتمسفر احاطه شده است که همانند فیلتری بین زمین و خورشید عمل می کند  و مانع عبور اشعه های بسیار مضر وشدید خورشید می شود اما خلبان در زمان پرواز هرچقدر که از سطح زمین فاصله می گیرد بیشتر در معرض خطر این اشعه های مضر قرار می گیرد به خصوص خلبانان هواپیماهای جنگنده که در لایه استراتسفر قرار دارند بدین جهت در صورت استفاده نکردن از عینک با فیلتر واستاندارد بالا  ، چشم خلبان دچار آسیب های جدی می شود ، خوب در پایین به بررسی معیار های انتخاب یک عینک خلبانی می پردازیم 

۱. عدسی عینک :

عدسی عینک جزو اولین و مهمترین ملاک های انتخاب می باشد اگه بخواهیم جنس عدسی ها را مورد بررسی قرار دهیم به سه مدل شیشه ، پلاستیک و پلی کربنات تقسیم می شوند که جنس شیشه و پلاستیک دارای کیفیت بیشتری  هستند اما پلی کربنات سبک تر بوده و مقاومت بیشتری دارد ، لنز های پلاستیکی روشن تر از لنز های شیشه ای هستند و برای افرادی که نیاز به اصلاح بینایی دارند مناسب تر است

عدسی عینک باید دارای UVA و UVB بالا با محافظت ۱۰۰% اشعه ماوراء بنفش باشد ،طیف رنگی لنز ها باید از میان رنگ هایی باشد که بینایی و وضوح تصاویر را بهبود می بخشد ، اتحادیه هوانوردی فدرال (FAA) طیف روشنی از خاکستری با عبور ۱۵%-۳۰% درصدی نور را پیشنهاد می کند ، طیف رنگی لنز ها به صورت استاندارد باید بین رنگ های خاکستری ، سبز و قهوه ای باشد و استفاده از طیف رنگی آبی ، زرد ، کهربایی ، نارنجی ، بنفش و … که هرکدام در ضمینه های مختلف ورزشی  و … کاربرد دارد (مورد استفاده در عینک خلبانی نمی باشد ) ممنوع است 

استفاده از لنز های با فیلتر پلاریزه از آن جایی که این عینک ها نوری که به صورت افقی به شیشه برخورد می کند را جذب می کند و به امواج نوری که عمودی هستند اجازه عبور می دهد به همین جهت باعث خوانده نشدن نمایشگر های موجود در کابین خلبان شده  و به جهت دیگر این انز ها  فیلتری دارند که بازتاب ، انعکاس ، درخشندگی و تشعشع نور را مسدود می کنند در برخی شرایط آب و هوایی که اجسام در آسمان و زمین به سختی دیده می شوند یا توسط بازتاب نور خورشید از سطح خارجیشان قابل شناسایی هستند منجر به دیده نشدن اجسام می شوند  و ایجاد موقعیت های پر خطر می کنند

استفاده از لنز های فتوکرومیک در عینک های خلبانی مورد استفاده قرار نمی گیرد به جهت اینکه پس از ناپدید شدن نور خورشید زمان زیلدی طول می کشد تا لنز ها به حالت عادی خود بازگردند که این مورد نیز می نواند خطر ساز باشد 

۲. نوع فریم : 

به طور جامع باید گفت فریم هایی که عدسی های بزرگتری دارند برای خلبان مناسبتر هستند به این جهت که عدسی های بزرگتر UV بیشتری نسبت به عدسی های کوچکتر مسدود می کنند بنابر این حفاظت بیشتری برای چشم خلبان ایجاد می کند ، فریم عینک برای خلبان جنگنده باید سنگین  ، ودارای مقاومت بالا (مستحکم) باشد به دلیل ثبات روی صورت در زمان مانور های هوایی ، که عینک های معروف سازمان هوایی آمریکا شرکت AO و RANDOLPH به خوبی مشهود می باشد.

۳. دسته عینک :

دسته ها عینک به سه مدل تقسیم می شوند ، مدل BAYONET(مورد استفاده خلبانان ): در این مدل ، دسته صاف بوده و انتهای دسته هم صاف می باشد و بهترین دسته برای خلبانان می باشد به جهت اینکه خلبان در زمان استفاده از هلمت و یا هدست به هیچ وجه احساس ناراحتی نخواهد کرد

عینک ao

مدل SKULL: این بازو ها رایج ترین مدل در عینک های معمولی می باشد 

مدل CABLE: در این مدل انتهای دسته کاملا خمیده است و پشت گوش قرار می گیرد که مورد استفاده برای افرادی است که در معرض تکان های شدید هستند مانند ورزش های که احتمال افتادن عینک از چشم وجود دارد مورد استفاده قرار می گیرد  و استفاده از آن برای خلبان توسعه نمی شود 

در انتها لازم به ذکر است که عینک های کپی بر خلاف اجناس فیک مانند ساعت و … با سلامت چشم ما در ارتباط است و به علت شیشه های رنگی و تیره ای که دارا می باشند باعث گشودگی مردمک چشم شده و به علت نداشتن فیلتر های استاندارد و مناسب ورود اشعه های مضر به چشم را چندین برابر خواهد کرد به گونه ای  که استفاده نکردن از  عینک های فیک خیلی بهتر از استفاده آن است 

سپاسگزاریم از شما که تا آخر ما رو دنبال کردین ، لطفا نظرات خود را در باره این مقاله با ما به اشتراک بگذارید.

محصولات

 

 

پست های مرتبط

دیدگاه خود را بنویسید